Sunday, April 20, 2008

Mengoktima blog anda

Jangan terkeluar daripada Topik & Rajinlah Menulis

Enjin carian lebih gemar blog daripada laman web yang statik. Enjin carian menghargai yang blog yang sering dikemas kini dan amnya blog kekal pada satu topik. Ini adalah mustahak bagi anda, sebagai penulis blog kepada blog penjana duit, untuk menulis tentang satu topik yang khusus pada blog anda. Selalu mengemaskinikan laman web juga sangat panting. Ini adalah dua perkara yang paling mudah dan perkara yang terbaik sekali yang anda boleh lakukan untuk pengoptimuman enjin carian. Jangan terkeluar daripada topik dan selalu pos isi yang bermutu. Mudah saja.

Pautan

Pautan kepada laman anda daripada laman lain membantu meningkatkan kedudukan enjin carian anda. Enjin carian melihat pautan kepada laman anda sebagai maksud bahawa orang lain cukup menghargai laman anda sehingga berpaut dengannya. Enjin carian tidak lihat sama ada pautan tersebut dibina dengan penyerahan yang anda lakukan sendiri atau orang lain berpaut kepada laman anda dengan sendiri. Kita sudah pun bincang bagaimana untuk mendapatkan pautan kepada laman anda melalui pencatatan forum, artikel, siaran akhbar, penulis jemputan dsb... dan sebab utama anda mahu menghabiskan masa dan tenaga untuk meningkatkan jumlah pautan ialah kerana untuk menambahbaikkan jumlah pembaca dan juga membantu anda dalam usaha pengoptimuman enjin carian.

Kata kunci

Kata kunci panting supaya blog anda dilihat dan diberi kedudukan yang baik oleh enjin carian. Di dalam bab yang lalu eBuku ini, kita telah membincangkan tentang menulis isi yang kaya dengan kata kunci, guna kata kunci dalam tajuk dan format istimewa seperti menebalkan huruf untuk menarik Googlebot kepada topik anda. Alasan untuk ini mudah saja, untuk pengoptimuman enjin carian. Anda harus menggunakan kata kunci blog anda selalu kerana ini akan membantu enjin carian mengindekskan laman anda untuk kata kunci tersebut. Pengindeksan yang lebih baik samalah seperti kedudukan yang lebih baik pada laman hasil carian enjin carian apabila seseorang membuat carian untuk kata kunci ini.

Katakanlah anda miliki blog tentang duduk di Johor. Semakin banyak anda menulis Johor pada tajuk dan catatan anda, semakin banyaklah Google dan enjin carian yang lain faham bahawa laman anda adalah tentang Johor. Ini bermakna apabila seseorang membuat carian Johor dalam Google, halaman anda akan muncul dengan kedudukan yang lebih tinggi daripada laman web lain mengenai Johor tapi kurang menyebut perkataan Johor dalam laman webnya.

Isi kandungan blog mestilah mempunyai banyak kata kunci di dalamnya. Ini adalah salah satu matlamat anda dalam pengoptimuman enjin carian. Dalam erti kata lain anda harus memastikan bahawa di dalam teknya halaman anda, anda pastikan yang kebanyakan perkataan itu adalah kata kunci. Ini biasanya dirujuk sebagai "densiti kata kunci."

Andaikan seketika yang anda miliki blog tentang komputer riba. Anda menulis satu artikel yang mengandungi lebih kurang 500 perkataan dan ands menyebut perkataan "komputer riba" 10 kali dalam artikel tersebut. Ini akan memberikan anda 2% densiti kata kunci. Itu bermakna 2% daripada perkataan anda di dalam artikel tersebut adalah "komputer riba." Jika anda ubah artikel yang sama supaya mengandungi perkataan "komputer riba" 18 kali, menggunakan tajuk "Belian yang Berbaloi untuk Komputer Riba Terbaik" dan kemudian masukkan tajuk kedua di permulaan teks blog anda. Maka anda telah menggunakan perkataan "komputer riba" sebanyak 20 kali. Menggunakan perkataan "komputer riba" 20 kali di dalam halaman artikel yang mengandungi 500 perkataan akan memberikan kata kunci densiti anda yang baru iaitu 4%.

Contoh di atas adalah contoh yang amat mudah, tapi cukup untuk memberikan kefahaman mengapa kata kunci dan bagaimana kekerapan anda menggunakannya adalah mustahak. Matlamat anda ialah untuk mendapatkan densiti kata kunci di antara 5% dan 10% tetapi tidak lebih daripada itu. Jika lebih daripada itu, blog anda akan menjadi sukar untuk dibaca dan enjin carian akan mula berfikir bahawa anda membina sebuah splog jika densiti kata kunci anda lebih daripada 15-20%. Sekali lagi ini adalah perkara yang mana anda perlu mengimbangi antara apa yang akan menjadi mesra pembaca dan juga mesra enjin carian.

Tag META

Tag META atau dirujuk secara mudah sebagai "tag", adalah bahagian kod yang kecil dan tersembunyi, yang memberitahu enjin carian tentang blog anda. Dengan asasnya, tag adalah senarai kata kunci yang pengunjung anda tidak nampak tetapi penindeks enjin carian nampak. Tag digunakan dalam membantu enjin carian mengindeks laman web dengan lebih balk tanpa dapat dilihat dan menganggu pembaca anda.

Jika saat ini anda mempunyai blog tentang fotografi, maka mungkin anda mahu tambahkan sekumpulan tag seperti: fotografi, foto, studio fotografi, gambar, cetakan, portret,kamera, film dsb...Anda mahu tag anda kekal dalam topik khusus kepada blog anda, tetapi anda juga mahu masukkan kesemua perkataan yang mungkin akan dicari oleh seseorang dan dapat menjumpai blog anda. Tag ini membantu mendapatkan blog anda diindekskan untuk semua perkataan di dalam tag.

Tidak seperti perisian catatan blog yang lain, Blogger tidak mempunyai cara yang mudah untuk menambah tag kepada blog anda. Sesetengah format blog ada, Blogger sahaja yang tiada. Namun, masih boleh menjana tag untuk Blogger anda dengan menggunakan laman web lain dan kemudian gunting dan tampal sedikit kod pada template anda. (Serupa seperti apa yang kita telah buat untuk AdSense.) Ia adalah mudah dan percuma untuk dilakukan. Disarankan agar anda meletakkan tag pada pencatatan blog anda. Apa-apa saja yang akan membantu dengan pengoptimuman enjin carian, anda harus mempelajarinya dan pastikan anda melaksanakannya.

Beberapa laman tag terkenal termasuklah de.licio.us dan www.technorati.com. Mendaftarkan di salah satu laman amatlah mudah dan ianya percuma. Setelah mendaftar maka anda boleh menjanakan kod tag untuk blog Blogger dan hanya perlu menampalkannya di dalam templat blog anda.

Pertama sekali anda perlu buat satu salinan templat blog anda, manalah tahu anda akan menyukainya atau tidak, kemudian anda tampalkan kod tag tersebut selepas lokasi dalam templat anda yang menyebut:

< /title >
<$BlogMetaData$>

Dengan menampalkan kod tag anda di sini, setiap kali anda mengepos mesej kepada blog anda, enjin carian juga akan mendapat salinan kesemua kata kunci tambahan anda yang telah ditagkan pada bawah teks mesej tersebut. Walaupun catatan blog anda tidak menyebut kata kunci anda, tag anda menyebutnya!

Ini bermakna jika blog anda tentang Krismas tetapi anda memilih untuk bercakap tentang haiwan peliharaan keluarga anda pada catatan pos ands, pengindeks tetap akan dapat kenal perkataan Krismas sebagai salah satu kata kunci anda kerana perkataan Krismas diperoleh daripada tag.

saya juga akan menerangkan ecara perinci bagaimana meletakkan meta tag dan tag dilaman blog anda.... baca terus...

No comments: